28 maja 2025 roku w Bibliotece Pedagogicznej w Opocznie odbyło się bezpłatne szkolenie pt. „Biblioterapia i bajkoterapia jako narzędzie edukacyjne, terapeutyczne i wychowawcze w pracy z dziećmi i młodzieżą”. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli, pedagogów, bibliotekarzy i terapeutów z powiatu opoczyńskiego.
Szkolenie poprowadziła dr Wanda Matras-Mastalerz – ekspertka w dziedzinie biblioterapii, adiunkt w Instytucie Nauk o Informacji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, autorka licznych publikacji, trenerka rozwoju intelektu oraz pasjonatka literatury.
„Jest taki rodzaj leku, który podaje się przez ucho i oko – to SŁOWO”
– prof. Andrzej Szczeklik
To zdanie doskonale oddaje ideę spotkania, podczas którego uczestnicy odkrywali, jak słowo – odpowiednio dobrane, przemyślane i osadzone w literaturze – może wspierać rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dzieci, młodzieży, a także dorosłych.
W programie szkolenia znalazły się m.in.:
- podstawy biblioterapii i bajkoterapii,
- dobór literatury terapeutycznej do pracy z dziećmi i młodzieżą,
- praca z metaforą i bajką terapeutyczną,
- tworzenie scenariuszy zajęć,
- wpływ literatury na budowanie wartości, tożsamości i dobrostanu,
- ćwiczenia wzmacniające pracę układu nerwowego oraz integrujące uczestników.
Dr Wanda Matras-Mastalerz zaprezentowała książki wykorzystywane w praktykach biblioterapeutycznych na całym świecie – m.in. w Anglii, Walii, Danii, Hiszpanii, Nowej Zelandii i Kanadzie. Wymieniła m.in. takie tytuły jak: „Jak cieszyć się życiem”, „Wrażliwiec”, „Tabita w deszczowej chmurze”, „Pnącza zmartwień”, „Małe cuda”, „Promyki – chwile, które dodają życia do życia”, „Próbowanie”, „Co robisz z pomysłem?”, „Co robisz z problemem?”, „Co robisz ze szansą?”.
Szczególne miejsce zajęły książki dla dzieci, m.in. z cyklu o Alicji: „Sen Alicji, czyli jak działa mózg”, „Uczucia Alicji, czyli jak lepiej poznać siebie”, „Brzuch Alicji, czyli jak działa układ trawienny”.
Uczestnicy z entuzjazmem wykonywali ćwiczenia praktyczne i zabawy edukacyjne, które mogą być bezpośrednio wykorzystane w pracy z dziećmi i młodzieżą. Szkolenie było nie tylko źródłem wiedzy, ale także okazją do wymiany doświadczeń i budowania relacji między przedstawicielami różnych środowisk edukacyjnych i terapeutycznych.
Projekt realizowany był w ramach Budżetu Obywatelskiego „Łódzkie na Plus 2025”
– „Żyj pełniej! Biblioterapia dla zdrowia i dobrego nastroju”
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za obecność i aktywny udział. Jesteśmy przekonani, że zdobyta wiedza i inspiracje będą wspierać codzienną pracę na rzecz dobrostanu dzieci i młodzieży.